راه اندازی کسب و کار اینترنتی : چطور کسب و کار اینترنتی خود را در سال 1400 شروع نماییم؟ (بهترین راهنمای مبتدیان با 7 قدم آسان)

کسب و کار اینترنتی | 0 comments

راه اندازی کسب و کار اینترنتی

راه اندازی کسب و کار اینترنتی یکی از دغدغه های ذهنی این روزهای بسیاری از ما ایرانی هاست. شما هم احتمالا بخاطر کسب اطلاعات در همین خصوص وارد وب سایت اسکایرون شده اید.

راه اندازی کسب و کار اینترنتی قطعا جذابیت های خاص خود را دارد اما قطعا با چالش های زیادی نیز همراه است.

حقیقت آن است که شروع یک کسب و کار از هر نوعی که باشد ساده نیست و چالش های خاص خود را دارد.

راه اندازی کسب و کار اینترنتی

چه شما بخواهید یک مغازه کوچک در فلان چهارراه راه اندازی کنید و چه بخواهید یک وب سایت با قابلیت کسب درآمد راه اندازی کنید با مسائل و مشکلات متعددی روبرو خواهید شد.

در حالی که بسیار از افراد تصور می کنند که با استفاده از اینترنت می توان به راحتی ثروتمند شد اما بهتر است بدانید که اصول حاکم بر کسب و کار اینترنتی و کسب و کار محلی تا حد زیادی یکسان است. اما کار آنلاین ویژگی هایی دارد که آن را جذاب می کند.

در واقع شیوه آنلاین کسب و کار تنها یک کانال است که شما را به مشتریانتان متصل می کند و تنها مزیت آن نسب به کسب و کار محلی این است که جامعه هدف و مشتریان شما می تواند بسیار وسیع تر از حالت لوکال باشد.

به عنوان مثال از یک خیابان ممکن است حداکثر روزی 2000 نفر گذر کنند و از این تعداد 10 درصد از آن ها به مغازه شما مراجعه کنند ولی در حالت آنلاین ممکن است روزی جداقل یک میلیون نفر برای خدمتی که شما ارائه می دهید در فضای وب به جستجو بپردازند.

حتی اندازه این مخاطبان هدف می تواند بسیار بزرگتر از حد تصور اولیه شما باشد و از یک منطقه جغرافیایی خاص مانند یک شهر به کل کشور و حتی فراتر از مرزها افزایش یابد.

افراد زیادی قبلا ایده های خود را به کسب و کارهای آنلاین پولساز تبدیل کرده اند و اگر آن ها توانسته اند قطعا شما هم می توانید این کار را انجام دهید و تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک ایده خوب و ابزارهای مناسب است و در عین حال میزان زیادی تلاش و مداومت است.

مطالب این مقاله، مراحل 7 گانه و فیلم ها و ویدئوهای همراه آن طوری سازماندهی و ارائه شده است که مهمترین چالش ها و وظایفی که شما در مراحل ایده پردازی و تحقیق، راه اندازی و رشد یک کسب و کار الکترونیک با آن روبرو خواهید شد را مورد بررسی قرار دهد.

ما در این مقاله تلاش می کنیم به سوالات زیر پاسخ دهیم و دغدغه های ذهنی شما را تا حد امکان برطرف نماییم.

آیا شما هم به فکر راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستید؟

آیا ایده ای در سر دارید که می خواهید آن را در فضای وب پیاده سازی نمایید؟


قبل از هر چیز بهتر است به این نکته توجه نمایید که امروزه دنیای کسب و کار یه کلی متحول شده است و بسیاری از کسب و کارهای سنتی در حال نابود شدن هستند.

بررسی انجام شده توسط تعدادی از دانشجویان MBA در کشور (در میان 100 کسب و کار فعال و پردرآمد ایران) نشان داده است که 87 درصد این کسب و کارها نهایتا در 10 سال آینده کاملا به کسب و کار اینترنتی تبدیل خواهند شد و شکل سنتی آن ها از بین خواهد رفت.

با توجه به این مساله راه اندازی کسب و کار اینترنتی می تواند یکی از بهترین تصمیمات شما در زندگی باشد. اما آیا می توان به سادگی و بدون دانش فنی و کدنویسی خاص یک کسب و کار اینترنت با قابلیت درآمدزایی راه اندازی کرد؟ پاسخ به این سوال بله است.

با پیشرفت های صورت گرفته در سال های اخیر در زمینه های مختلف طراحی وب و ظهور سیستم های مدیریت محتوا یا CMS ها و همچنین طراحی قالب های مختلف برای سیستم های مذکور این امر امکانپذیر شده است و امروزه برخلاف گذشته یک فرد عادی که هیچ دانشی در زمینه برنامه نویسی و طراحی وب ندارد می تواند در کمترین زمان ممکن و به سادگی یک وب سایت را راه اندازی نموده و به مدیریت آن بپردازد.

در این نوشتار شما به صورت قدم به قدم با مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی به صورت کامل اشنا خواهید شد. لذا در صورتی که قصد دارید یک کسب و کار اینترنتی با قابلیت کسب درآمد از منزل بدون نیاز به درگیر شدن با فرآیندهای کسب و کار سنتی راه اندازی کنید با ما همراه باشید تا به آسانی و به سرعت کسب و کار آنلاین خود را شروع کنید و به کسب درآمد اینترنتی بپردازید.

فهرست مطالب

قدم اول: انتخاب بهترین زمینه فعالیت ( انتخاب حوزه فعالیت )

شاید تصور کنید که انتخاب موضوع مناسب برای یک کسب و کار اینترنتی یا وب سایت کار بسیار مشکلی است اما این موضوع آنچنان هم پیچیده نیست و شما می توانید با استفاده از مطالبی که در ادامه بیان می گردد به سادگی به انتخاب حوزه فعالیت وب سایت خود بپردازید و کسب درآمد از اینترنت را به صورت عملی تجربه نمایید. اما دلیل این ادعا چیست؟

اول اینکه، تقریبا تمامی زمینه های فعالیت بر روی اینترنت می تواند به درآمد بینجامد…

اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که در انتخاب حوزه فعالیت خود در اینترنت مردد هستید و مدت زمان زیادی را صرف انتخاب موضوع وب سایت کرده اید به احتمال قریب به یقین زمان خود را تلف کرده اید زیرا حتی تصورش را هم نمی کنید که بسیاری از زمینه های به ظاهر بی اهمیت در فضای وب نیز به درآمد انجامیده اند.

وب سایت های فراوانی در فضای وب ایران وجود دارند که با ساده ترین موضوعات به درآمدهای بسیار عالی از اینترنت دست یافته اند. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که در انتخاب زمینه فعالیت به اندازه بازار، میزان رقابت در کلمات کلیدی، هزینه های راه اندازی و … نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند.

نکته بسیار مهم در ایجاد یک وب سایت درآمدزا شناخت کافی از مخاطبان و نیازهای آن ها می باشد و اهمیت این دو مساله در بسیاری از موارد از حوزه فعالیت وب سایت بسیار مهم تر است.

دوم اینکه یک کسب و کار اینترنتی چیزی جز یک تعامل طولانی با کاربران نیست.

کسب و کار اینترنتی هم مانند کسب و کارهای سنتی از راه تعامل با کاربران به شکل های مختلف به درآمد می انجامد و همواره رابطه ی متقابل میان مدیران وب سایت ها و کاربران ( یا مشتریان ) است که تفاوت ها را در میان وب سایت های مختلف و میزان کسب درآمد از وب سایت رقم می زند.

شاید شما سخنرانی معروف استیو جابز در دانشگاه استنفورد را شنیده باشید. یکی از مهمترین مسایلی که وی در این سخنرانی به آن می پردازد عشق و علاقه به شغل است. وی در این سخنرانی بیان می نماید که: شغل شما بخش عمده ای از زندگیتان را تشکیل خواهد داد، پس تنها راهی که از این بخش زندگی احساس رضایت خواهید کرد این است که باور داشته باشید در حال انجام کار بزرگی هستید. بهترین راه برای انجام یک کار بزرگ نیز لذت بردن از آن کار است و لذت از کار بدون علاقه وافر به آن امکان پذیر نمی باشد. پس باید به دنبال چیزی بگردید که قلباً شما را راضی می کندو به آن علاقمند هستید.

از مضمون این سخنان استیو جابز برمی آید که یکی از مهمترین عوامل موفقیت شغلی در مدت زمان طولانی علاقه به آن است. این مساله در کسب و کار اینترنتی نیز صادق است و عشق و علاقه به کار می تواند زمینه ساز تعامل طولانی مدت یک کسب و کار آنلاین با کاربران باشد و تنها در این صورت است که مدیر وب سایت می تواند زمان کافی برای ارتقاء وضعیت کسب و کار خود داشته باشد و در صورت نیاز به تصحیح اشتباه ها و کاستی های مجموعه خود، و ارتقاء سطح محصولات و خدمات خود بپردازد و رضایت هر چه بیشتر کاربران و مشتریان وب سایت را جلب نماید و تنها با این رویه است که یک وب سایت می تواند در راه کسب درآمد اینترنتی هرچه بیشتر قدم بردارد.

خود من به شخصه علاقه فراوانی به کوهنوردی و گردش در طبیعت و همچنین ورزش، تناسب اندام و اصلاح سبک زندگی دارم و در عین حال تجربیاتی هم در این زمینه ها دارم. بنابراین با کمک دوستانم وب سایت های جداگانه ای را برای این موضوع ها راه اندازی نموده ام.

سوم (و شاید چیزی که بسیاری از متخصصان کسب و کار اینترنتی فراموش می کنند آن را به شما بگویند) این است که در بسیاری موارد تا شما چیزی را امتحان نکنید نمی دانید که آیا واقعا به آن علاقه دارید!

شما تا زمانی که یک بستنی میوه ای خاص را امتحان نکنید نمی دانید آیا واقعا به آن علاقه داریدیا خیر! درست است؟

خود من تا زمانی که اولین بار خوردن کیوی را امتحان نمودم به هیچ وجه نمی دانستم میوه ای با چنین مزه عالی و خاصی هم وجود دارد اما پس از آن کیوی به یکی از مهمترین میوه های مورد علاقه من تبدیل شد.

راه اندازی وب سایت و وبلاگ نویسی هم دقیقا به همین شکل است تازمانی که وب سایتی را در خصوص یک موضوع خاص (یا حتی موضوعی کلی) راه اندازی نکنید و وبلاگ نویسی را شروع نکنید نمی دانید که واقعا به این کار علاقمند هستید یا خیر.

شما باید کارتان را با شجاعت شروع کنید و در این راه قدم بردارید و به کشف زوایای مختلف آن بپردازید تا با سختی ها و مشکلات، مسایل و لذت های کسب و کار اینترنتی آشناشوید و درک کنید که آیا واقعا به آن علاقمند هستید یا خیر.

تنها و بزرگترین اشتباهی که شما می توانید مرتکب شوید ایده ال گرایی، عدم شروع کار و مطرح نمودن همیشگی سوال ” چه می شد اگر… ” می باشد.

همواره باید بدانید تا زمانی که اقدام نکنید اتفاقی نخواهد افتاد.

بنابراین بایستی به سادگی موضوعی را با توجه به علاقه یا تجربه خود انتخاب نماید و کارتان را شروع کنید.

البته جهت انتخاب زمینه کسب و کار می توان از نتایج حاصل از برخی بررسی های انجام شده در ایران و یا سایر کشورها بهره برد. نتایج حاصل از بررسی ها در فضای مجازی در کشور ما و نیز شبکه های اجتماعی نشان می دهد که موضوعات زیر از پرمخاطب ترین زمینه های کسب و کارهای اینترنتی هستند:

1. صنعت غذا و خوراکی های مختلف

2. صنعت پوشاک و لباس

3. ورزش، سلامت و سبک زندگی

4. مطالب انگیزشی و موفقیت

5. صنعت آرایشی و بهداشتی

6. صنعت زیبایی، مد و فشن

7. برندها و محصولات لاکچری و لوکس گرایی

همچنین برخی موضوعات وبلاگ نویسی معروف و پولساز در سطح دنیا موارد زیر هستند:

  • سلامت و تناسب اندام
  • روغن ها و عصاره های گیاهی
  • گردش، مسافرت  تفریح
  • مطالب و آموزش های مربوط به فرزندپروری، تربیت فرزندان و روش های موفقیت در آن
  • جنبش خلاق و دیدگاه DIY (Do It Yourself یا خودت انجام بده)
  • Recipes یا دستورالعمل های پخت غذا
  • رژیم های غذایی بخصوص مانند گیاه خواری، رژیم غذایی کتوژنیک،  رژیم غذایی Paleo (غارنشینی) و …
  • سبک زندگی
  • مسایل مالی
  • دکوراسیون خانگی
  • مد (فشن) و زیبایی
  • کسب درآمد آنلاین
  • آموزش
  • مشاوره روابط زناشویی و …
  • فناوری

در بسیاری از موارد وبلاگ نویسان، وبمستر ها و صاحبان کسب و کارهای آنلاین در وب سایت های خود به یک موضوع، دو موضوع یا بیشتر و گاهی ترکیبی از هر یک از موضوعات فوق می پردازند.

تجربه نشان داده است در فضای آنلاین کسب و کارهایی موفق ترند که به صورت تخصصی به موضوعات جزئی تر و زیرمجموعه هایی از هر یک از  موضوعات کلی فوق می پردازند. معمولا پرداختن به موضوعات جزیی به صورت تخصصی به رابطه ی قویتر و عمیق تر مدیران وب سایت ها با خوانندگان آن ها منجر می گردد.

پاداش بزرگتر به مدیران کسب و کارهایی تعلق می گیرد که به اندازه کافی حوزه ی فعالیت خود را در هریک از موارد فوق کوچک می کنند که منجر به مخاطبان وفادار می گردد.

بررسی های آماری در دنیا نشان داده است که به عنوان مثال زمینه های جزئی تر زیر به نتایج بهتری منجر شده است:

  • مد و زیبایی (مثلا به صورت تخصصی برای مردان)
  • رژیم غذایی Paleo ( غارنشینی ) برای ( مثلا مادران شاغل و پرمشغله )
  • عضله سازی ( مثلا برای زنان )
  • رژیم غذایی گیاه خواری ( مثلا برای زنان باردار )
  • ورزش های مناسب ( مثلا برای خواب بهتر )

لطفا زمان زیادی را برای فکر کردن در خصوص زمینه ی فعالیت خود تلف نکنید. به سرعت زمینه مورد علاقه ی خود و یا زمینه ای را براساس تجربیات خود انتخاب و کارتان را شروع کنید. ایده آل گرایی را کنار بگذارید و دست به عمل بزنید.

اگر شما صدها مورد مقاله مشابه این نوشته را بخوانید و هزاران ایده مختلف را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید ولی دست به عمل نزنید هیچ تفاوتی با کسی که حتی به راه اندازی کسب و کار در فضای اینترنت فکر نکرده، ندارید.

افراد زیادی هستند که چند سال از وقت خود را به « یادگیری کسب و کار اینترنتی » می پردازند بدون اینکه کار یا اقدام خاصی در خصوص آن انجام دهند. افرادی هم هستند که به سرعت و با یک دانش حداقل در خصوص کسب درآمد از اینترنت و یک ایده نصفه و نیمه و یا حتی یک کسب و کار که قبلا پیاده سازی شده و مشابه آن موجود است دست به کار می شوند و به نتایج بسیار خوبی دست پیدا می کنند.

پس زمان خود را با خواندن کتاب ها، مقالات وب سایت ها و نوشته های مشابه به صورت مکرر و در مقیاس زیاد تلف نکنید بلکه زمینه ی فعالیت تان را انتخاب کنید و کسب و وب سایتتان را راه اندازی نمایید، مهارت های اضافی لازم و آنچه که لازم است یاد بگیرید در طول زمان نمایان خواهد شد و در زمان مناسب به دنبال آن خواهید رفت.

پس مهمترین کار شروع و راه اندازی کسب و کار آنلاین و یادگیری ضمن کار است، شما نباید نگران مسایل و اتفاقاتی باشید که هنگام مدیریت وب سایتتان پیش می آید باشید، بلکه باید آمادگی آن را داشته باشید که به صورت همزمان مسیر خود را تصحیح نمایید و مهارت های لازم را بیاموزید.

قدم دوم: راه اندازی وب سایت

برای راه اندازی یک وب سایت شما نیاز به سه چیز دارید:

دامین یا نام دامنه (Domain)

 نامی است که وب سایت شما در اینترنت با آن شناخته می شود.

پلتفرم وبلاگ نویسی یا سیستم مدیریت محتوا (CMS)

 این پلتفرم مکانی است که شما می توانید در آن به ویرایش و نوشتن پست های وب سایت خود بپردازید.

هاستینگ (سرویس میزبانی وب)

 شما برای راه اندازی وب سایت خود نیاز به خریداری یک فضا بر روی اینترنت دارید. یک هاست مناسب علاوه بر اطمینان، امنیت کافی را نیز برای شما به ارمغان خواهد آورد.

حال به بررسی دقیق تر هر یک از موارد فوق می پردازیم:

انتخاب دامین

برای انتخاب نام دامنه بهتر است به نکاتی زیر توجه گردد. هر چند که شاید پیدا کردن دامینی که تمامی نکات در آن رعایت شده باشد دشوار باشد اما بهتر است که حداکثر تلاش برای انتخاب نام دامنه ای که بیشترین نزدیکی را با موارد زیر داراس، انجام گیرد. لذا نام دامنه بایستی:

  • کوتاه باشد
  • تلفظ آن آسان باشد و به سادگی به خاطر سپرده شود.
  • حتی الامکان تک کلمه ای باشد.
  • حتی الامکان با معنا باشد.
  • مرتبط با زمینه فعالیت کسب و کار اینترنتی باشد.
  • املای آن آسان باشد.
  • حتی الامکان طوری انتخاب شود که برای موتورهای جستجو قابل فهم باشد.
  • پسوند دامین ir و دامین های بین المللی از لحاظ سئو و … با هم تفاوتی ندارند ولی در صورت وجود علاوه بر پسوند ir پسوند com هم ثبت گردد. البته بهتر است سعی کنید اگر آدرسی را ثبت کردید حداکثر پسوند های آن را خریداری کنید. اما اگر از لحاظ مالی ( با توجه به افزایش قیمت دلار در سال های اخیر و بالا رفتن فراوان قیمت پسوندهای دامنه بین المللی ) با محدودیت مواجه هستید ثبت یک پسوند کفایت می کند.
  • حتی الامکان از خط فاصله ، اعداد و ارقام و … در نام دامنه استفاده نگردد.
  • اگر انتخاب نام دامنه تک کلمه ای امکان پذیر نیست، ترکیب کلمات و حروف به شکل صحیح انجام گیرد.
  • اگر در یک حوزه قعالیت نام دامنه مورد نظر قبلا ثبت شده است به جای نام های رایج نام برند ها انتخاب گردد.

انتخاب سیستم مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت محتوای متفاوتی وجود دارد که برخی از آن ها رایگان و برخی دارای هزینه است. پیشنهاد من به شما جهت شروع کار سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. دلایل استفاده از وردپرس عبارتند از:

وردپرس رایگان می باشد و استفاده از آن هیچ گونه هزینه ای در برندارد.

وردپرس با انواع مختلف وب سایت ها سازگار است و می توان از آن برای مدیریت ساده ترین وب سایت ها تا پیچیده ترین فروشگاه ها و مارکت پلیس ها استفاده کرد. وردپرس پلتفرم اصلی مورد استفاده توسط 95 درصد از وبلاگ نویسان مطرح و موفق دنیاست زیرا بسیار قدرتمند بوده و به سادگی می توان آن را سفارشی نمود. هرچند وردپرس اساسا جهت وبلاگ نویسی پدید آمده است اما قابلیت بسیار خوبی جهت تبدیل شدن به یک فروشگاه اینترنتی قدرتمند را دارد و می توان به سادگی از آن جهت مدیریت سایت ها فروشگاهی استفاده نمود.

وردپرس کاملا استاندارد طراحی و کدنویسی شده است و به صورت بسیار مناسبی برای موتورهای جستجو نظیر گوگل بهینه سازی شده است.

وردپرس از امنیت مناسبی برخوردار است و با بروزرسانی های مداوم مسایل و مشکلات احتمالی آن برطرف می گردد. هر چند مساله امنیت را در دنیای وب نمی توان به صورت 100 درصد تضمین کرد اما در صورت انتخاب یک سرویس هاستینگ مطمئن و امن می توانید از امنیت وب سایت خود آسوده خاطر باشید.

یادگیری و مدیریت وردپرس بسیار آسان است و هر شخصی با هر سطحی از دانش کامپیوتری می تواند به سادگی از آن استفاده کند.

انتخاب هاست

میزبان وب سایت شما یکی از مهمترین عوامل موثر در عملکرد وب سایت شما می باشد. بررسی های آماری نشان داده است که 40 درصد بازدیدکنندگان وب سایتی را که بارگزاری آن بیشتر از 3 ثانیه زمان می برد، ترک می نمایند. پس کیفیت سرویس هاستینگ تاثیر زیادی بر سرعت لود وب سایت شما دارد.

سرویس های میزبانی وب دارای انواع مختلفی هستند که در یک دسته بندی کلی عبارتند از:

  • Shared Hosting
  • Virtual Private Server (VPS
  • Dedicated Server
نکات مهم جهت انتخاب سرویس میزبانی وب

جهت انتخاب سرویس هاستینگ بایستی یک سری آیتم ها را در نظر بگیرید که به صورت خلاصه موارد زیر می باشند:

آپتایم یا پایداری میزبانی وب

  آپتایم در واقع همان میزان در دسترس بودن هرسایت در ساعت های مختلف شبانه روز می باشد که یکی از مهمترین دلایل برای خرید هاست یا انتخاب یک سرویس میزبانی معتبر می باشد. با استفاده از روش هایی می توان به بررسی آپتایم یک سرویس میزبانی سایت پرداخت.

 اولین و بهترین روش برای بررسی آپتایم یک سرویس ارایه دهنده خدمات هاستینگ نظرخواهی از مشتریان و مدیران وب سایت هایی می باشد که از خدمات شرکت مذکور استفاده می نمایند.

روش دوم بررسی میزان آپتایم سرویس های شرکت هاستیگ با استفاده از برخی ابزارهای آنلاین می باشد. به عنوان مثال می توانید در وب سایت uptimerobot ثبت نام نمایید و به بررسی وب سایت هایی بپردازید که از سرویس های هاستینگ شرکت مورد نظر استفاده می کنند. در بخش بررسی ابزارهای آنلاین به بررسی این سرویس پرداخته شده است.

معمولا برخی از مشتریان شرکت های سرویس دهنده خدمات میزبانی وب در وب سایت آن ها موجود است. البته باید به این نکته توجه کنید که سایت مورد نظر از چه نوع سرویسی استفاده می کند.

امنیت

امنیت مساله ای دو طرفه است و هیچگاه مساله ای مطلق نیست و امنیت 100 درصد نیز وجود ندارد. پس علاوه بر انتخاب قالب استاندارد و سیستم مدیریت محتوای مناسب بایستی به کیفیت مناسب سرویس هاستینگ مورد نظر از لحاظ رعایت مسایل و مشخصه های امنیتی دقت نمایید.

برای بررسی این مساله می توانید به نوع سرورهای میزبانی (سرور لینوکسی یا ویندوزی )، سیاست ها و خط مشی های شرکت در قبال حملات هکری، محدود سازی پورت های آسیب پذیر، کانفیگ امنیتی مناسب سروها، وجود دیوار آتش (Firewall) در شبکه، همکاری با متخصص یا متخصصان امنیت یا در استخدام داشتن متخصص امنیت به صورت تمام وقت و … توجه نمایید.

البته باز هم ذکر این نکته از اهمیت خاصی برخوردار است که همواره از قالب ها و CMS های استاندارد استفاده نمایید و قالب و سیتم مدیریت محتوای خود را هر چه که هست ( وردپرس، جوملا، اوپن کارت، مجنتو، پرستاشاپ یا هر CMS دیگر ) مرتب به روزرسانی نمایید.

لازم به ذکر است که در بخش امنیت وب سایت به صورت اختصاصی به مسایل امنیتی و آموزش های مرتبط با آن پرداخته شده است.

پشتیبانی

پشتیبانی هاستینگ نیز یکی از آیتم های مهم در انتخاب سرویس میزبانی سایت مناسب است. پشتیبانی میزبانی وب از آنجایی از اهمیت فراوانی برخوردار است که در صورت بروز مشکل در هاستیگ وب سایت تان می توانید اطمینان داشته باشید که این مساله در کمترین زمان ممکن حل خواهد شد.

برای بررسی کیفیت پشتیبانی یک سرویس هاستینگ می توانید در ساعات مختلف شبانه روز با روش های مختلف مانند ارسال تیکت، تماس تلفنی (البته سرویس های هاستینگ بسیار کمی وجود دارند که دارای پشتیبانی تلفنی هستند) و … با آن ها تماس بگیرید و سرعت پاسخگویی و کیفیت آن را مورد بررسی قرار دهید.

منظور از سرعت پاسخگویی مدت زمان پاسخ به مثلا تیکت ارسالی و منظور از کیفیت میزان توانایی فنی پشتیبان و سرعت برطرف ساختن مشکل هاست می باشد. به عنوان مثال در برخی سرویس های هاستینگ پشتیبان هایی که در ساعات شب به تیکت ها و مشکلات کاربران پاسخ می دهند از توانایی فنی کافی برخوردار نبوده و در بیشتر مواقع آن را به همکاران خود در ساعات اداری و … ارجاع می دهد.

بک آپ گیری یا تهیه نسخه پشتیبان از وب سایت

اگر هاستینگی که مدنظر شماست امکان بکاپ گیری وب سایت را داشته باشد بسیار خوب است. شاید این امکان مهمترین مساله ای باشد که در هنگام مدیریت وب سایت یا یک کسب و کار اینترنتی باید به آن توجه داشته باشید. متاسفانه در صورت عدم تهیه نسخه پشتیبان وب سایت ممکن است زحمات چندین ماهه یا چند ساله شما در چشم به هم زدنی نابود شود.

البته بسیاری از سرویس های هاستینگ امکان تهیه بک آپ وب سایت را در پلن های خود دارا می باشند و به صورت هفته ای یا ماهانه و … از وب سایت نسخه پشتیبان تهیه می کنند اما تضمین 100 درصدی در این زمینه وجود ندارد و نمی توان اطمینان داشت که همواره نسخه بک آپ کاملی از وب سایت شما توسط سرویس هاستینگ تهیه شده و موجود و قابل بازگردانی است.

به همین دلیل باید این موضوع را جدی بگیرید و خودتان به صورت هفته ای یا ماهیانه و … یک نسخه پشتیبان از وب سایتتان تهیه و آن را بر روی هارد دیسک، گوگل درایو یا جایی دیگر غیر از فضای هاست تان دخیره نمایید که در صورت بروز مشکل اطلاعات سایتتان را از دست ندهید.

سابقه شرکت میزبانی وب

یکی دیگر از مواردی که باید در انتخاب سرویس هاستینگ به آن توجه داشت میزان سابقه شرکت ارایه دهنده خدمات میزبانی وب می باشد. معمولا اینگونه شرکت ها با گذشت زمان برامکانات سخت افزاری، تعداد پرسنل، پشتیبانی و کیفیت خدمات خود می افزایند البته شرکت هایی هم وجود دارند که با گذشت زمان و به اصطلاح جاافتادن در بازار کیفیت خدمات آن ها کاهش می یابد پس بهتر است که قبل از تهیه هاستینگ در خصوص شرکت مورد نظر خود در اینترنت جستجو و یا با مشتریان شرکت مذکور ارتباط برقرار نمایید و اطلاعاتی در خصوص کیفیت خدمات مختلف آن بدست آورید و تنها به خوشنامی آن اکتفا نکنید.

گارانتی بازگشت وجه

گارانتی بازگشت وجه معمولا یکی از آیتم هایی می باشد که می تواند در انتخاب یک شرکت میزبانی وب مورد توجه قرار گیرد.

البته مشاهده شده که برخی شرکت ها این مساله را در وب سایت خود ذکر نموده اند اما در عمل به بهانه های مختلف از عملی کردن آن سرباز می زنند ولی تجربه مدیران وب سایت های مختلف نشان داده است که شرکت هایی که دارای گارانتی بازگشت وجه هستند معمولا تعهد بیشتری در خصوص سطح کیفیت سرویس های خود دارند و هنگام انتخاب یک شرکت هاستینگ بایستی مورد توجه قرار گیرد.

کنترل پنل هاست

همانگونه که قبلا بیان نمودم معمولا دو نوع سرور لینوکسی و ویندوزی در دنیای وب مورد استفاده قرار می گیرد.

سرورهای لینوکسی معمولا دارای کنترل پنل های CPANEL و DirectAdmin هستند و سرورهای ویندوزی هم معمولا دارای کنترل پنل های WebsitePanel و Plesk  (البته لازم به ذکر است که کنترل پنل پلسک از لحاظ ساختار سیتم‌عامل محدودیتی ندارد و می‌تواند برروی هر دو نوع سرور لینوکسی و ویندوزی مورد استفاده قرار گیرد) هستند.

معمولا مدیران وب سایت های دارای سرور لینوکسی علاقمند به استفاده از کنترل پنل سی پنل و وبمستران دارای سروهای ویندوزی علاقه بیشتری به کنترل پنل Plesk دارند که عمدتا به علت انعطاف و سادگی بیشتر و امکانات متنوع تر آن ها می باشد.

ارایه دهندگان هاستینگ هم عمدتا همین کنترل پنل ها را ارائه می دهند اما در صورتی که هاستینگ مورد نظر شما چیزی غیر از این موارد را ارئه می دهد بهتر است دلیل آن را از شرکت میزبانی وب جویا شوید و تحقیق لازم در خصوص انتظارات و امکانات مدنظرتان از کنترل پنل مذکور بعمل آورید.

در حالت کلی یک کنترل پنل باید بتواند چهار سرویس زیر را به خوبی ارائه کند:

  • وب‌سایت
  • پایگاه داده
  • DNS
  • ایمیل

البته علاوه بر ۴ وظیفه اصلی میزبانی، یک کنترل پنل باید بتواند امکان های دیگری مانند فیلتر نمودن هرزنامه ‌ها، مدیریت SSL، پشتیبان گیری، مدیریت فایل، تحلیل ترافیک ورودی به سیستم و برخی موارد دیگر را نیز ارایه نماید.

ایمیل در سرویس های هاستیگ

امکان ایجاد تعداد زیادی اکانت ایمیل می تواند یکی از ویژگی های خوب یک سرویس میزبانی وب باشد. رابط ارسال / دریافت و امکان ادغام با سایر برنامه های ایمیل مانند یاهو و جیمیل را بایستی هنگام خرید میزبانی وب مورد توجه قرار دهید.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که معمولا تعداد اکانت های ایمیل و امکان ادغام با yahoo و gmail برای سایت ها نوپا می تواند یک مزیت بسیار عالی باشد. البته بایستی به این نکته توجه کرد که در صورتی ایمیل هایتان از اهمیت بالایی برخوردار است بهتر است از یک سرویس ایمیل مارکتینگ و بصورت مجزا برای ارسال و دریافت ایمیل استفاده نمایید.

حال فرض نماییم شما با توجه به مطالب ذکر شده فوق تحقیق لازم را در خصوص شرکت های هاستینگ انجام داده اید و شرکت میزبانی وب مدنظر خود را انتخاب نموده اید و قصد دارید اقدام به خرید هاست برای وب سایت خود نمایید. سوال این است که چگونه و با توجه به چه خصوصیاتی از میان پلن های مختلف ارایه شده توسط شرکت مذکور سرویس مناسب را برای وب سایت خود انتخاب نمایید؟

انتخاب پلن مناسب میزبانی وب

مهمترین نکته ای که شما هنگام انتخاب نوع سرویس میزبانی از لحاظ میزبانی وب اشتراکی ، سرورهای مجازی (VPS ( یا سرورهای اختصاصی باید به آن توجه نمایید نیاز وب سایت یا کسب و کار شما می باشد.

برآورد میزان بازدید روزانه و ماهانه وب سایت تان نیاز شما را تعیین می کند. البته همواره اقدام عاقلانه آن است که ابتدا از پلن ها کوچکتر و کم هزینه تر شروع نمایید و سپس بسته به نیاز خود دست به ارتقاء آن بزنید.

معمولا میزبانی وب اشتراکی یا همان هاست اشتراکی مناسب سایت های پربازدید مانند سایت های خبری یا سایت های خبرخوان نیست. علاوه بر میزان بازدید روزانه دسترسی به یک سری خدمات یا سرویس های خاص نیز در انتخاب پلن مناسب دارای اهمیت است. به عنوان مثال اگر شما نیازمند میزبانی ربات های تلگرام یا ربات های اینستاگرام هستید بایستی ابتدا ارایه اینگونه خدمات بر روی پلن مورد نظر خود را از پشتیبانی سرویس میزبانی وب جویا شوید و از امکان آن مطمئن گردید.

حال با توجه به نیاز خود بایستی مواردی مانند میزان فضا، ترافیک ماهیانه، ادان دامنه، پارک دامنه، ساب دامین ، IP  اختصاصی، صدور گواهینامه SSL و نصب نرم افزار با یک کلیک را مورد توجه قرار دهید.

البته همانگونه که قبلا ذکر شد در صورتی که می خواهید به تازگی سایتی راه اندازی نمایید بهتر است کارتان را با یک پلن حداقلی شروع کنید و سپس در صورت نیاز امکانات آن را ارتقاء دهید.

در مجموعه فیلم آموزشی رایگان راه اندازی کسب و کار اینترنتی به این مسایل بیشتر پرداخته شده است.

مطمئنا تا به حال این سوال به ذهن شما رسیده است که:

چگونه یک وب سایت به صورت کاملا رایگان راه اندازی نمایم؟

اگر شما بخواهید این امکان وجود دارد و شما می توانید وب سایت خود را با سرویس های هاستینگ رایگان راه اندازی نمایید. اما:

در صورتی که می خواهید وب سایت خود را به یک کسب و کار موفق تبدیل نمایید نباید آن را با سرویس های هاستینگ رایگان راه اندازی نمایید.

اما چرا؟ دلایل این امر محدودیت های مختلف سرویس های رایگان می باشد که معمولا موارد زیر را شامل می شود:

  • معمولا در این سرویس ها نمی توانید از دامین اختصاصی خود استفاده نمایید.
  • معمولا تبلیغات این سری سرویس ها در بخش هایی از وب سایت شما نمایش داده می شود و حذف و یا عدم نمایش آن ها مستلزم پرداخت هزینه های جانبی است.
  • وب سایت شما جهت سفارشی سازی و تغییر ظاهر با محدودیت های فراوانی روبروست و از لحاظ ظاهری یک وب سایت حرفه ای به نظر نمی رسد.
  • وب سایت شما با محدودیت هایی مانند میزان پهنای باند و تعداد بازدیدکننده و … روبروست.
  • و بسیاری مسایل دیگر ….

هزینه راه اندازی وب سایت

هزینه راه اندازی یک وب سایت به آیتم های مختلفی بستگی دارد. اما چنانچه شما خودتان دست به کار شوید و راه اندازی وب سایت را خودتان انجام دهید هزینه چندان زیادی در پی نخواهد داشت.

هزینه دامنه

هزینه ثبت دامنه ir به طور متوسط حدود 8 هزار تومان و هزینه ثبت دامنه com در حال حاضر حدود 200 هزار تومان می باشد.

هزینه هاست

 هزینه سرویس میزبانی وب به میزان 500 مگابایت نیز حدود 100 تا 250 هزار تومان در پلن های سالیانه می باشد.

هزینه قالب یا Theme

 در صورتی که از قالب رایگان استفاده نمایید طبیعتا هزینه ای در برندارد اما در صورتی که بخواهید از قالب پریمیوم استفاده نمایید بایستی هزینه ای حدود 50 تا 90 دلار به صورت سالیانه بپردازید. البته در وب سایت های ایرانی قالب های پریمیوم وردپرس بصورت نال و فارسی سازی شده ارایه می گردد و با قیمت های بسیار پایین تر به فروش می رسد اما استفاده از آن ها توصیه نمی شود زیرا این گونه قالب ها به صورت مستقیم از مخزن وردپرس قابل بروزرسانی نمی باشد و ممکن است بعدها مشکلات امنیتی عدیده ای برای شما پیش بیاید.

آیا نمی دانید کسب و کار آنلاین خود را از کجا شروع نمایید؟

محبوب ترین موضوعات ما در خصوص یادگیری کسب و کار اینترنتی را دنبال نمایید.

با آموزش های اسکایرون کسب و کارتان را به سرعت رشد دهید

لوگو اسکایرون
ارسال توسط اسکایرون
لوگو اسکایرون

اسکایرون برای همه، اسکایرون راه توسعه

در صورتی که تازه کار هستید می توانید کسب و کار  خود را با اسکایرون ایجاد کنید و کسب درآمد از اینترنت را شروع نمایید و در صورتی که مدیر یک وب سایت هستید آن را با اسکایرون توسعه دهید

به ایده های خود زندگی ببخشید

مقالات مرتبط

راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق  را از کجا شروع کنیم؟

راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق را از کجا شروع کنیم؟

در یک سال اخیر بسیاری از کسب و کارها تحت تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته اند. گرچه بسیاری از این مشاغل با شکست و خسارت‌های مالی مواجه شده‌اند، اما بسیاری دیگر اقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی نموده و با طی مسیر درست، فروش خود را افزایش نیز داده‌اند. چرا...

read more
وبلاگ چیست؟ بلاگ، بلاگر، بلاگینگ [چگونگی کسب درآمد از وبلاگ نویسی]

وبلاگ چیست؟ بلاگ، بلاگر، بلاگینگ [چگونگی کسب درآمد از وبلاگ نویسی]

اگر نمی دانید وبلاگ چیست، چگونه کار می کند، چگونه باید شروع به وبلاگ نویسی کرد و چطور باید از وبلاگ نویسی کسب درآمد کرد، این نوشتار چیزی است که شما را بطور دقیق با این مفاهیم آشنا می کند و همه ابهامات ذهنی تان را برطرف می کند. پس با من همراه باشید. زیرا در این مقاله...

read more

0 دیدگاه

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Pin It on Pinterest

Shares
Share This