در یک سال اخیر بسیاری از کسب و کارها تحت تاثیر همهگیری ویروس کرونا قرار گرفته اند. گرچه بسیاری از این مشاغل با شکست و خسارتهای مالی مواجه شدهاند، اما بسیاری دیگر اقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی نموده و با طی مسیر درست، فروش خود را افزایش نیز دادهاند.
فهرست مطالب
چرا فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم؟
نیروی کار کمتر
به طور معمول در یک فروشگاهی فیزیکی در سطح شهر، چندین نیرو از جمله خدمات و اپراتور مشتریان و نیروی حمل و نقل و… بایستی به صورت تمام وقت حضوردر فیزیکی داشته و در قبال این حضور هزینه دریافت کنند. درحالی که فروشگاههای آنلاین با تعداد افراد بسیار کمتری راه اندازی شده و فعالیت می کنند. بنابراین اگر خودتان به عنوان صاحب کسب و کار مایل به انجام کارهای مربوط به وبسایت نیستید، تنها لازم است یک نیروی پشتیبان سایت استخدام کنید تا به طور مرتب فروشگاه اینترنتی را به روز کند. پس از این که فروشگاه شما جایگاه خود را در فضای اینترنت بیابد، حتی زمانی که شما در حال استراحت کردن باشید و نیروی پشتیبان هم در حال گذارندن تعطیلات باشد، مشتریان شما به سادگی خرید خود را انجام میدهند.
فروش بالاتر
اگر شما صاحب یک فروشگاه فیزیکی باشید و محصولات باکیفیت را با خدمات سطح بالا انجام بدهید، پس از مدتی ساکنین محله، فروشگاه شما را به خوبی میشناسند و حتی شاید برخی از آنها مشتریان ثابت شما شده و شما را به دیگران نیز معرفی کنند، اما در هر صورت آیا افراد دیگر، بیرون از شهر و محله ی شما نیز، کسب و کار شما را میشناسند؟ فکر میکنم پاسخ بله در اختیار چند برند و چند فروشگاه خاص باشد. درحالی که با شروع کسب و کار اینترنتی خواهید دید که اگر مراحل کار را به درستی انجام دهید، افراد بسیار بیشتری از محدوده جغرافیایی گستردهتری شما و محصولاتتان را پیدا کرده و خرید انجام میدهند. در ادامه مطلب با مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی آشنا خواهیم شد:
گام اول : ایده پردازی و بیزینس پلن راه اندازی فروشگاه اینترنتی
تعیین محصول
اگر تولید کننده یک محصول خاص مانند اکسسوریهای چرمی هستید و یا فروشنده ای هستید که پیش از این به صورت سنتی و حضوری فعالیت داشته و حالا قرار است با راه اندازی فروشگاه اینترنتی همان فعالیت را ادامه دهید، می توانید از این پاراگراف بگذرید. در غیر این صورت باید بدانید که خشت اول تمام بنایی که از فروشگاه خود میسازید، همین مرحله است. در این مرحله باید انتخاب کنید قرار است چه محصولی را به فروش بگذارید و از خود بپرسید:
- آیا نیاز به این محصول در جامعه حس میشود و میزان خرید بالا خواهد بود؟
- آیا نسبت هزینه به درآمد احتمالی منطقی خواهد بود؟
- آیا مبلغ تراکنشهای فروش این محصول در محدودهی پرداختهای اینترنتی هست؟
- آیا جابهجایی و ارسال این محصول منطقی و مقرون به صرفه است؟
- فروش محصول منتخب من به فصل خاصی محدود می شود؟

بیزنس پلن یا طرح کسب و کار
پیش از راه اندازی هر نوع کسب و کاری لازم است جزییات ان را در یک طرح بررسی و مکتوب کنید. در این مرحله شما به عنوان صاحب کسب و کار بایستی در یک طرح شفاف مشخص کنید:
- رقبای شما چه کسانی هستند و چه نتایجی حاصل کرده اند؟ کار شما با عملکرد آنها چه تفاوتهایی دارد؟
- اهداف پروژه چیست؟
- منابع مالی چگونه تامین میشود؟
- تیم شما شامل چند نفر برای انجام چه وظایفی خواهد بود؟
- فرصتهای بازارچیست؟
- طرح مالی شما به چه صورت است؟
- و…
گام دوم : خرید هاست و دامنه مناسب
خرید دامنه و هاست مناسب بسیار در دیده شدن و به دست مخاطبان رسیدن محصولات وب سایت شما نقش دارد. دامنه همان نشانی است که کاربران در سطح اینترنت از طریق آن وبسایتهای مختلف را پیدا میکنند. به طور مثال دامنهی Skyron.ir آدرسی است که شما را به وبسایت اسکایرون متصل میکند. بهتر است نام دامنهای که انتخاب میکنید کوتاه و ساده باشد تا مشتریان بتوانند آن را به خاطر سپرده و در خریدهای بعدی یا برای پیگیری به راحتی بتوانند با شما ارتباط بگیرند. چرا که تجربهی گروههای مختلف نشان میدهد که اگر مشتریان از کالا و خدمات شما در خرید اول راضی باشند به احتمال بالای ۷۰ درصد برای خریدهای بعدی ترجیح میدهند مستقیما به سراغ شما آمده و از ابتدا جستجو نکنند. به یاد داشته باشید بهتر است دامنهای که انتخاب میکنید شامل یک کلمه کلیدی در حوزه فعالیت شما باشد. در انتخاب پسوند دامنه به خاطر داشته باشید که هریک از این پسوندها به مفهومی اشاره دارند. در حال حاضر پرطرفدارترین پسوند دامنهها در ایران irو com هستند.پسوند IR نشان میدهد که وبسایت مربوط به کشور ایران است و یا پسوند org مانند آدرس Sanjesh.org متعلق به سازمان ها و ارگانهای غیرانتفاعی است. بهتر است دامنه و هاست را از سایتهای معتبر مانند ایران هاست و یا ایران سرور و باقی سایتهای معتبر خریداری نمایید. پس از انتخاب دامنه نوبت به هاست میرسد. منظور از هاست فضایی در اینترنت و بخشی از سرور است که در ان از بازدید کنندگان سایت میزبانی به عمل میآورید. در مقالات آتی اسکایرون به طور کامل به بحث هاست و دامنه خواهیم پرداخت.
گام سوم: انتخاب سیستم محتوا و فروشگاه ساز
در این مرحله بایستی با انجام تحقیقات لازم تشخیص دهید که کدام یک از سیستمهای مدیریت محتوا برای شما مناسب هستند.cms یا سیستمهای مدیریت محتوا برنامه یا مجموعهای از برنامه ها هستند که به شما امکان میدهند محتوای خود را در سطح وب مدیریت کنید. برخی از مشهورترین و پرطرفدارترین آنها که شاید نامشان را شنیده باشید عبارتند از: وردپرس، جوملا،دروپال، اوپن کارت و … بیشتر این سیستمها رایگان هستند ، اما برای افزودن قابلیتهای بیشتر به آن ها بایستی از افزونه هایی استفاده کنید که معمولا رایگان نیستند.
در این مرحله شما باید درباره ی هریک از این سیستمهای مدیریت محتوا اطلاعاتی کسب کنید و سپس انتخاب کنید کدام یک برایتان مناسبتر است. سپس باقی کار را به یک طراح وب ماهر بسپارید. بسیاری از افرادی که نمیخواهند یک وبسایت را به طور کامل و از صفر کدنویسی کنند از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کرده و افزونه ی ووکامرس را در آن به اجرا در میآورند که کار را بسیار سادهتر میکند. به این ترتیب شما میتوانید به سادگی بر سایت فروشگاهی خود نظارت داشته، از دیدگاههای مشتریان باخبر شده و فروشگاه خود را مدیریت کنید. پس از انجام این مراحل یک قالب سلایت مناسب خریداری و نصب نموده و متناسب با سلیقه و نوع فعالیت خود جزییاتی مانند رنگها و فونت ها را شخصی سازی کنید.

گام چهارم: دریافت نماد اعتماد الکترونیکی
نماد اعتماد الکترونیک نشانهای است که به بسترهای فروش اینترنتی اعطا می شود تا کاربران بدانند که اطلاعات درج شده توسط این وبسایت ها صحت داشته و خرید از آنها ایمن است. پس از انجام مراحل بالا لازم است که به پنل ای نماد مراجعه کرده، اطلاعات و مدارک مربوط را بارگزاری کرده و نماد اعتماد الکترونیکی برای وبسایت فروشگاهی خود دریافت کنید. این نماد تا مدت دوسال اعتبار داشته و در تاریخ نگارش این مقاله با هزینه ۱۷۵ هزارتومانی و در صورت دارا بودن شروط اعطا میشود.
گام پنجم: دریافت درگاه پرداخت آنلاین
پس از دریافت نماد اعتماد الکترونیک، میتواند به بانکی که در نظر دارید تراکنشهای روی وبسایت شما از طریق آن انجام شود مراجعه کنید. با پرکردن یک فرم درخواست و ارائه مدارکی که برای هر بانک متفاوت تعریف شده است، میتوانید افزونه ی مربوط به درگاه پرداخت آنلاین خود را دریافت و آن را روی CMS نصب کنید. بعد از این مرحله به راحتی می توانید محصولات را روی سایت قرارداده و به فروش برسانید.

گام ششم: مارکتینگ و خدمات پس از فروش
پس از انجام تمام مراحل بالا شما روش راه اندازی فروشگاه اینترنتی را آموختهاید و رسما مالک یک کسب و کار اینترنتی شدهاید. درست مثل اینکه مغازهای اجاره کرده باشید و کالا را در جای مناسب چیده باشید ،جواز کسب گرفته و نیرو استخدام کرده باشید. حالا وقت فروش است! حالا قرار است مشتریان بالقوه خود را از سطح اینترنت شناسایی کرده و به سوی سایت خود هدایت کنید. شما باید پرسونای مخاطب خود را بشناسید و مناسب با آن استراتژی مارکتینگ انتخاب کنید. برای رسیدن به این هدف بیشمار راه جلوی پای شما قراردارد: میتوانید تبلیغات کلیکی خریداری کنید، بازاریابی محتوا انجام دهید، در شبکه های اجتماعی خود را به مخاطبان معرفی کنید و …
یکی از راههای پربازده اما زمان بر بازاریابی محتوا با تکیه بر سئو است. خبر خوب این که دستهای از افراد به طور مستقیم وارد موتورهای جستجو شده و محصول شما را جستجو کرده و اگر در صفحه اول موتورهای جستحو باشد خریداری میکنند. خبر بد این که تعداد این دسته چندان زیاد نیست و برای آمدن به صفحه اول نتایج موتور جستجو باید کارهای دیگری نیز بکنید. دسته ی بزرگتری از مخاطبان شما در گام اول بدون قصد خرید وارد موتورهای جستجو شده و در سطح اینترنت به دنبال پاسخ برای سوالات خود یا اطلاعات لازم برای خرید میگردند. استفاده از تکنیک بازاریابی محتوا و اختصاص وبلاگ به سایت میتواند کمک بزرگی به یافتن این دسته از مخاطبان و مشتریان بالقوه شما بکند.
به طور مثال فرض کنیم که یک وبسایت فروش فرش گلیم و قالی را راهاندازی کرده اید. مشتریان شما یا کسانی هستند که برای اولین بار قرار است برای محلی فرش تهیه کنند و یا قرار است فرش قدیمی و آسیب دیده خود را تعویض کنند. فردی که برای اولین بار قرار است فرش بخرد سوالات مختلفی در ذهن دارد که پاسخ تمام آنها نزد شماست. این فرد ممکن است عباراتی نظیر « فرش مناسب اتاق خواب » یا «تفاوت قالی دستباف مشهد و تبریز» را در گوگل جستجو کند.
فردی که فرش آسیب دیده یا قدیمی دارد ممکن است در گوگل این عبارات را جستجو کند: «چطور لکه فرش … را از بین ببریم» «چطور فرش قدیمی را تمیز کنیم» همانطور که میبینید هیچ یک از این افراد به طور مستقیم عبارت خرید فرش را جستجو نکردهاند اما نوع سوالات و اطلاعاتی که دنبال ان هستند، نشان میدهد که به اندازه کافی برای خرید فرش انگیزه دارند.
اگر شما یک مقالهی مناسب با عنوان و کلمات کلیدی مرتبط به سوالات این دسته را ایجاد کرده و اصول محتوانویسی برای سئو را رعایت کرده باشید، مقاله شما در صفحه اول گوگل به کاربر نمایش داده میشود. حالا اگر در پایان مقاله و مابین پاراگراف ها چندتا از محصولات مرتبط و تخفیف دار خود را نیز معرفی کرده باشید، به احتمال زیاد خواننده به دلیل پاسخ درستی که به سوال او دادید به شما بیشتر اعتماد کرده و ترغیب می شود خرید انجام دهد.
دربارهی دیجیتال مارکتینگ، سئو، تولید محتوا و راه اندازی کسب و کار، میتوانید هرسوالی را همینجا از ما بپرسید.
0 Comments