// Google Tag Manager Code with hailu1882@gmail.com
موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

سئو و بهینه سازی | 2 comments

چگونگی عملکرد موتور جستجوی گوگل

شاید این سوال برای شما مطرح شده باشد که موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند و عملکرد آن به چه صورت است؟ گوگل چگونه نتایج جستجو را برای کاربران نمایش می دهد؟ گوگل چگونه وب سایت هایی با مرتبط ترین مطالب به عبارت جستجوشده را دسته بندی و رتبه بندی می کند؟

در این مقاله به بررسی و پاسخ به سوالات فوق و همچنین موارد زیر خواهیم پرداخت:

    • واقعا موتور جستجو چیست؟
    • موتور جستجو چگونه کار می کند؟
    • مراحل کلی عملکرد موتور جستجوی گوگل چیست؟
    • کراول، ایندکس و رنکینگ به چه معناست؟
    • فرآیند واقعی بازیابی اطلاعات ایندکس شده چگونه انجام می شود؟
    • مفهوم کلمات، زبان، منطقه جغرافیایی جستجو و … چه تاثیری بر نتایج جستجو دارد؟
    • چرا دانستن نحوه کار جستجوگر گوگل دارای اهمیت است؟
جستجوگر گوگل چگونه کار می کند

برای اینکه موتورهای جستجو اطلاعات موجود در صفحات وب را به کاربر نمایش دهند، ابتدا باید آنها را کشف و بررسی کنند. تا ماه آوریل 2021، حدود 1.7 میلیارد وب سایت در اینترنت وجود داشته که به میلیاردها صفحه منتهی می شود.

هیچ مکانی وجود ندارد که همه وب سایت ها و صفحات به صورت یکجا در آن جمع شوند، بنابراین موتورهای جستجو باید دائما به دنبال صفحات جدید باشند و آنها را به فهرست خود اضافه کنند.

موتورهای جستجو به سادگی با خزیدن میلیاردها صفحه با استفاده از خزنده ها (کرالرها) و دانلود آن ها کار می کنند. معمولاً به این خزنده ها اسپایدر موتور جستجو یا ربات گفته می‌شود. یک اسپایدر با دنبال کردن لینک های موجود در صفحه وبی که پیدا کرده است وب را بررسی و پیمایش می کند تا صفحات جدیدتر را کشف کند و … .

این موضوع یک دانش بسیار مهم است که متاسفانه بسیاری از سئوکاران جدید از آن غافل می شوند:

اما واقعا درک نحوه عملکرد موتورهای جستجو موضوع مهمی است؟! چرا؟ چرا باید در مورد آن اطلاعات داشته باشم؟

زیرا برای بکارگیری و استفاده از یک سیستم درک چگونگی عملکرد آن دارای اهمیت است.

آیا واقعا می شود بدون آگاهی از چگونگی کار یک ماشین موتور آن را تعمیر کرد؟!! ….

همین قضیه در خصوص موتورهای جستجو نیز صادق است.

اما یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن اینکه به واقع نیازی هم نیست که از تمامی ریزه کاری ها، جزئیات و الگوریتم های حاکم بر عملکرد یک موتور جستجو و همه زیر و بم های آن سردر بیاوریم …. و به نوعی دانستن کلیت کار آن راهگشاست.

در این نوشتار از وب سایت اسکایرون من قصد دارم از دیدگاهی متفاوت این موضوع را بررسی کنم و شما را با نحوه کار موتورهای جستجو به صورت گام به گام آشنا کنم.

مبانی و اصول اولیه موتورهای جستجو

بیایید ابتدا با تعریف و اساس کار موتورهای جستجو شروع کنیم و سپس با بررسی الزامات و باید و نبایدهای چگونگی رفتار کاربران و عملکرد متقابل موتور های جستجو کار را ادامه دهیم تا پایه و اساس موفقیت در حرفه سئو را به خوبی پی ریزی کنیم.

تعریف موتور جستجو

موتورهای جستجو اساسا یک پایگاه داده قابل جستجو از محتوای وب هستند و از دو بخش اصلی تشکیل شده اند:

فهرست جستجو (search index) یا پایگاه داده (که اطلاعات در آن نگهداری می شود): یک کتابخانه دیجیتال از اطلاعات مربوط به صفحات وب یا به عبارت دیگر پایگاه داده ای که اطلاعات وب را در خود نگهداری می نماید.

الگوریتم جستجو (Search algorithm(s)): برنامه (برنامه های) رایانه ای که نتایج منطبق بر جستجوی انجام شده (توسط کاربر) را از فهرست جستجو رتبه بندی می کند. به عبارت دیگر الگوریتم هایی که محاسبه می کنند کدام نتیجه برای کلیدواژه، عبارت یا پرسش مدنظر کاربر مناسب است و باید رتبه بندی و نمایش داده شود.

اساس کار موتورهای جستجو بر پایه خزنده هایی است که میلیاردها صفحه وب را بررسی و پیمایش می کنند. قبلا بیان کردیم این خزنده ها (crawler) بات یا اسپایدر هم نامیده می شوند.

خزنده ها در سرتاسر وب حرکت و آن را بررسی می کنند و لینک ها را برای یافتن صفحات جدید دنبال می کنند (follow). سپس این صفحات به فهرستی اضافه می شوند (index) که موتورهای جستجو نتایج را از آن استخراج می کنند.

در واقع موتورهای جستجو باید میلیون ها صفحه وب را بررسی کنند تا مفیدترین اطلاعات را برای هر درخواست جستجو ارائه دهند. همچنین آنها باید تصمیم بگیرند که چگونه آن اطلاعات را سازماندهی و به کاربر جستجوکننده ارائه کنند.

در مورد موتورهای جستجوی وب مانند گوگل، پایگاه داده از تریلیون ها صفحه وب تشکیل شده است و الگوریتم ها صدها فاکتور و شاخص مجزا را برای ارائه مناسب ترین نتیجه مورد بررسی قرار می دهند.

هدف موتورهای جستجو چیست؟

هدف موتورهای جستجو و الگوریتم های آن ها نمایش مجموعه ای مرتبط از نتایج با بالاترین کیفیت است که در سریع ترین زمان ممکن به درخواست/سوال کاربر پاسخ دهد. به عبارت دیگر هدف موتورهای جستجو نمایش بهترین و مرتبط ترین نتایج به کاربران است.

این کار تاثیر زیادی بر سهم بازار موتورهای جستجو می گذارد.

سپس کاربر گزینه‌ای را از لیست نتایج جستجو انتخاب می‌کند و این عمل همراه با فعالیت‌های بعدی کاربر (بر روی سایت و صفحات)، به غنی شدن اطلاعات موتور جستجو کمک می کند و می‌تواند بر رتبه‌بندی نتایج در آینده تأثیر بگذارد.

موتورهای جستجو چگونه کسب درآمد می کنند؟

فهم اینکه موتورهای جستجو چگونه پول در می آورند چندان سخت نیست. کافی است به صفحه اصلی هر کدام از آن ها نگاهی بیندازیم.

موتورهای جستجو دو نوع نتایج را نمایش می دهند: نتایج ارگانیک و تبلیغات

نتایجی که توسط آگهی دهندگان برای آن ها پول پرداخت شده است (گوگل ادز): برای حضور در بین این نتایج می توان هزینه کرد.

نتایج ارگانیک: این نتایج نتایجی هستند که به طور طبیعی و از آنالیز وبسایت ها و رنکینگ آن ها بدست می آیند و نمی توان برای حضور در بین آن ها به موتور جستجو پولی پرداخت کرد.

روش کسب درآمد موتورهای جستجو

هر بار که شخصی روی یک نتیجه جستجوی پولی کلیک می کند، تبلیغ کننده (آگهی دهنده) به موتور جستجو پول می پردازد. این مکانیسم به PPC یا تبلیغات کلیکی (پرداخت به ازای کلیک یا pay per click) معروف است و دقیقا به همین دلیل است که برای یک موتور جستجو سهم بازار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کاربران بیشتر به معنای کلیک بیشتر روی تبلیغات و در نتیجه پول (کسب درآمد) بیشتر است.

معروف ترین موتورهای جستجو کدامند؟

اگرچه صدها موتور جستجو در جهان وجود دارد، اما تنها تعداد کمی از آنها بر بازار موتورهای جستجو تسلط دارند و این تسلط به لطف کیفیت نتایج، قابلیت ها، سودمندی و … بوجود آمده است.

نتایج حاصل از بررسی ها نشان داده است که بهترین و معروف ترین موتورهای جستجو وب در حال حاضر به ترتیب موارد زیر هستند:

  • گوگل
  • بینگ
  • یاهو
  • بایدو
  • یاندکس
  • داک داک گو

سهم بازار موتورهای جستجو در شکل زیر نشان داده شده است:

سهم بازار موتورهای جستجو
منبع: kwfinder
سهم بازار موتورهای جستجو ( نت مارکت شیر )
منبع داده ها: نت مارکت شیر

به این نکته توجه کنید که طبقه بندی kwfinder براساس میانگین تمامی دیوایس ها (دسکتاپ، لپ تاپ، تبلت، موبایل و …) صورت گرفته در حالی که طبقه بندی نت مارکت شیر فقط برای دستکتاپ و لپ تاپ است (در زمان نگارش این مقاله: شاید بعدها که شما وارد نت مارکت شیر شوید این مقادیر تغییراتی داشته باشد).

با توجه به اینکه در این میان گوگل از بقیه معروف تر و دارای کارایی و مورد استفاده بیشتری است در این نوشتار به بررسی نحوه کار موتور جستجوی گوگل می پردازیم.

موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

هر موتور جستجویی فرآیند خاص خود برای بررسی و ایندکس صفحات وب (ایجاد فهرست) را دارد و این موضوع از نتایج نمایش داده شده توسط هر کدام از آن ها برای کلید واژه ها یا عبارت های یکسان کاملا مشخص است.

به عبارت دیگر تقاوت در نتایج خود نشان دهنده تفاوت در الگوریتم ها و طریقه دسته بندی و ایندکس مطالب در موتور جستجوهای مختلف است.

همه آن ها صفحات وب را برای نمایش بهتر نتایج به کاربران پیمایش و ایندکس می کنند اما هر کدام از آنها فاکتورهای متفاوتی برای رتبه بندی وبسایت ها دارند.

برای پاسخ به سوال موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟ می بایست دو مولفه را مورد بررسی قرار دهیم:

  • رفتار کاربران
  • به تبع آن رفتار گوگل

زیرا واضح است که افکار، رفتار و نیاز کاربران به صورت کلمه ها و عبارت های جستجو و پاسخ گوگل به آن به صورت نتایج حاصل از جستجو نمود پیدا می کند.

فرآیند دسته بندی مطالب توسط گوگل بسیار پیچیده است و معمولا گوگل نیز تمامی جزییات کار خود را منتشر نمی کند. اما از آزمایشات و تجربیات کارشناسان و متخصصان سئو و صاحبان وب سایت های بزرگ و کوچک (وبمسترها) و بررسی نتایج حاصل از آزمایش های فراوان می توان تا حدودی به رفتار گوگل پی برد.

بیان کردیم که برای درک بهتر فرآیند جستجو بهتر است از دو جنبه به این موضوع نگاه کنیم:

  • کاربران (که طبیعتا جستجوکننده ها و وبمسترها را شامل می شود)
  • گوگل

فرض کنید شما کاربری هستید که وارد نرم افزار گوگل سرچ شده و می خواهید کلمه، عبارت یا حتی جمله ای را جستجو نمایید، انتظار شما از گوگل چیست؟

جواب این سوال واضح است: اینکه گوگل به شما مرتبط ترین و معتبرترین نتایج را در سریعترین زمان ممکن نمایش دهد.

حال خود را جای گوگل قرار دهید. از دیدگاه گوگل چطور؟ فرض کنید شما موتور جستجوی گوگل هستید و کاربری نمایش نتایج حاصل از جستجوی فلان کلمه، عبارت یا جمله را از شما طلب می کند. چه چیزی بایستی برای وی نمایش دهید؟

مطمئنا بازهم همان مرتبط ترین، معتبرترین و نتایج در سریعترین زمان ممکن.

پس مهمترین رسالت گوگل «نمایش مرتبط ترین نتایج» به کاربران می باشد.

با توجه به توضیحات فوق برای اینکه گوگل «مرتبط ترین و مطمئن ترین نتایج ممکن را در کوتاه ترین زمان» به کاربر نمایش دهد بایستی چه کند؟ راه حل و ابزار گوگل برای این کار چیست؟ برای درک بهتر این فرآیند در ادامه به بررسی شاخص های فوق می پردازیم:

الف) ارتباط و اعتبار (نمایش مرتبط ترین و مطمئن ترین نتایج): من اگر گوگل بودم برای اینکه در زمینه نمایش مرتبط ترین و معتبرترین نتایج جستجو موفق شوم این کارها را انجام می دادم:

  1. همواره رفتار کاربران را مورد بررسی قرار می دادم تا هر چه بیشتر خود را به افکار و علایق آن ها نزدیک نمایم.
  2. وبمسترها را تشویق می کردم که مطالب باکیفیت تر و کاربرپسندتر منتشر نمایند.
  3. با اسپمرها به مقابله می پرداختم.
  4. وب سایت های متقلب را جریمه و از نتایج جستجو حذف می کردم.
  5. همواره الگوریتم هایم را بروزرسانی می کردم تا اشتباهاتم کمتر شود و مرتبط ترین نتایج را در اختیار کاربران قرار دهم.

شرکت گوگل در سال 1999 توسط سرگئی برین و لری پیج پا به عرصه وجود نهاد و از زمان تاسیس تاکنون برای تحقق هریک از موارد فوق چالش های مختلفی را پشت سرگذاشته است. گوگل از همان ابتدا دستیابی راحت کاربران به اطلاعات را سرلوحه خود قرار داد.

هدف گوگل این بود که به کاربران کمک نماید به جای بررسی هزاران صفحه و سایت های متعدد به راحتی موضوع های مدنظر خود را در آن وارد کرده و نتایج را به سرعت مشاهده نمایند.

کم کم وبمسترها و دریافتند که با بکارگیری کلمه های کلیدی در صفحات وب سایت خود و همچنین برخی ترفندهای زیرکانه می توانند به رتبه های بهتری دست یابند.

الگوریتم گوگل به شکلی بود که با استفاده هرچه بیشتر از کلمات کلیدی رتبه ارتقاء می یافت. لذا فضایی رقابتی براین امر حاکم شد و پای اسپمرها که تعداد زیادی کلمه کلیدی غیرمرتبط با مطالب اصلی صفحه خود را در وب سایت و صفحات خود پنهان می کردند و به واسطه این کلمات کلیدی رتبه می گرفتند به قضیه بازشد.

بدین ترتیب گوگل برای مقابله با این چالش و تنگ کردن عرصه بر اسپمرها نخستین بروزرسانی خود را در نوامبر 2003 با استفاده از قطعه کدی به نام «فلوریدا» ارائه داد و سبب شد که ترفند استفاده از کلمات کلیدی بیش از حد عملا بی فایده شود.

با گذشت زمان و پیچیده تر شدن فرآیند بهبود رتبه در گوگل، همچنان اسپمرها به دنبال روش های جایگزین و گوگل به دنبال کارآمدتر کردن الگوریتم های خود است.

اولین بروزرسانی بزرگ گوگل در سال 2012 اتفاق افتاد و هدف آن مبارزه با وب سایت هایی بود که با تعداد بسیار زیادی لینک با انکرتکست یکسان به یک صفحه اشاره داشتند و بدین ترتیب چنین وب سایت هایی از نتایج جستجو حذف شدند.

به دنبال این مساله و اعتراض فراوان مدیران برخی وب سایت ها گوگل استدلال کرد که تعداد بسیار زیاد اینگونه لینک ها عادی نبوده و نشان می دهد آن ها قصد فریب سیستم رتبه بندی را دارند.

واضح است که گوگل کاربر محور است و رضایت کاربر سرلوحه تمامی تلاش های گوگل برای بهینه سازی فرآیندهای جستجوست.

با این توضیحات می توانیم به بررسی طریقه عملکرد موتور جستجوی گوگل بپردازیم. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که فعلا تنها می خواهیم به بررسی ارتباط نتایج با درخواست کاربر بپردازیم و هنوز بحث زمان مطرح نیست.

این کار را با مطرح کردن یک سوال دیگر ادامه می دهیم:

وقتی کاربری کلمه یا عبارتی را در باکس جستجوی گوگل وارد می کند چه اتفاقی می افتد؟ اگر شما جای گوگل بودید به هنگام تایپ عبارت جستجو توسط کاربر، برای نمایش مرتبط ترین نتایج به بررسی چه چیزهایی می پرداختید و چه معیارهایی را در نظر می گرفتید؟

اگر از من بپرسید من موارد زیر را ذکر می کردم:

  1. بررسی کلمه یا عبارت جستجوشده
  2. در نظرگرفتن صنعت و موقعیت جغرافیایی
  3. مقایسه نتیجه حاصل از جستجوهای قبل (تاریخچه جستجو) با مطالب ایندکس شده
  4. دسته بندی و رتبه بندی صفحات و نمایش به کاربر

بیایید این موارد را با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم. وقتی کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می کند، موتور جستجو ابتدا به بررسی و تحلیل تک تک کلمات و سپس کل عبارت در کنارهم می پردازد.
در هنگام بررسی مواردی مانند زبان، املای کلمات، معنا و ارتباط آن ها با یکدیگر مورد بررسی قرار می گیرد. برای اثربخشی بهتر نتایج صنعتی که کلمه یا عبارت موردنظر به آن تعلق دارد (مانند کلمات مرتبط با محصولات تجاری، خدمات و …) مدنظر قرار می گیرد و همچنین بررسی منطقه جغرافیایی جستجو نیز از دیگر مواردی است که می تواند به ارتباط بهتر نتایج با مطلب جستجو شده کمک کند.

سپس نتیجه حاصل با صفحات ایندکس شده قبلی مقایسه و مرتبط ترین صفحات و نتایج، استخراج و دسته بندی می گردد و برای کاربر در صفحه نتایج جستجو (SERP) نمایش داده می شود.

ب) نمایش نتایج در سریعترین زمان ممکن: در صورتی موتور جستجو می تواند به این مهم دست یابد که برای این امر از قبل برنامه ریزی نموده و اطلاعات لازم را برای فراخونی هر چه سریعتر ذخیره، سازمانی دهی، مرتب و منظم نماید. من اگر گوگل بودم برای اینکه معتبرترین نتایج را در کمترین زمان به کاربر نمایش دهم این کارها را انجام می دادم:

  • دریافت و ذخیره URL وب سایت ها، برنامه ریزی برای سرکشی منظم به آن ها و بررسی آپدیت های مطالب و محتوا
  • استخراج مطالب مهم و تجزیه و تحلیل و دسته بندی آن ها 
  • فهرست بندی مطالب دسته بندی شده
  • بررسی مجدد و مکرر وب سایت ها و بارگیری URL های اضافه شده

شکل زیر این موضوع را نشان می دهد:

دیاگرام فرآیند کار موتور جستجو
دیاگرام ساده سازی شده روش کار موتور جستجوگر (منبع: گوگل )

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که موارد مطرح شده در قسمت ب برای اجرای هرچه بهتر بخش الف نیز بسیار موثر است. یکی از دلایل این مساله آن است که ذخیره و دسته بندی اطلاعات می تواند به رتبه بندی و نمایش وب سایت های دارای اعتبار بیشتر و خوشنام (وب سایت های قدیمی تر و وب سایت هایی که توانسته اند نظر کاربران را به خود جلب نمایند و در بلند مدت قوانین گوگل و همچنین شرایط و ضوابط مدنظر کاربران را رعایت کرده اند و از این راه کسب اعتبار نموده اند) نیز کمک شایانی نماید.

کرالینگ (پیدا کردن)

موتورهای جستجو با روش های مختلفی صفحات وب را پیدا می کنند. یکی از این روش های دنبال کردن لینک های صفحاتی است که قبلا پیدا کرده اند.

روش دیگر خواندن سایت مپ (نقشه سایت) است. سایت مپ یک فایل شامل اطلاعاتی مانند صفحات، تصاویر یا ویدئوهای سایت است که به گونه ای سازماندهی شده که درک آن برای موتورهای جستجو آسان تر می شود.

هنگامی که موتورهای جستجو صفحات را پیدا می کنند، آنها را پیمایش می کنند. به بیان ساده، این بدان معنی است که ربات های جستجوگر صفحات را بررسی می کنند تا ببینند در مورد چه چیزی هستند. آنها محتوای نوشتاری، محتوای غیر مکتوب (عکس، ویدئو و …)، ظاهر بصری و لی اوت (طرح کلی) سایت و صفحات آن را تجزیه و تحلیل می کنند.

وب‌سایت‌هایی که موتورهای جستجو می‌توانند آن‌ها را پیدا کنند، هر روز، هر چند روز تا چند هفته یک‌بار پیمایش می‌شوند. عواملی مانند محبوبیت، دوره زمانی اضافه کردن مطالب جدید (آپدیت)، ساختار، نوع سایت و … همگی در تعداد دفعات خزیدن سایت شما نقش دارند.

نکته

اگر کنجکاو هستید که چگونه می‌توانید خطاهای کرالینگ را که ممکن است سایتتان با آن مواجه شده باشد را برطرف کنید، مقاله نحوه رفع خطاهای ایندکس سایت را بررسی کنید.

اهمیت درک عملکرد موتورهای جستجو برای سئوکاران

درک نحوه عملکرد موتورهای جستجو برای کسی که کار سئو انجام می دهد بسیار مهم است. از این گذشته، بسیار سخت است که برای چیزی بهینه سازی انجام دهی مگر اینکه نحوه عملکرد آن را به خوبی بدانی.

نتیجه گیری:

در واقع در فرآیند جستجو نوعی بازیابی اطلاعات از دیتابیس گوگل صورت می گیرد.

فرایند بازیابی با انتخاب کلیدواژه (عبارت جستجو) و جستجو و تطبیق آن با کلیدواژه هاي ذخیره شده در پایگاه اطلاعاتی گوگل آغاز می شود و در صورت تطابق مدارك موجود در پایگاه با کلیدواژه مدنظر کاربر، اطلاعات بازیابی و به کاربر نمایش داده می شود

 

 

آیا نمی دانید کسب و کار آنلاین خود را از کجا شروع نمایید؟

محبوب ترین موضوعات ما در خصوص یادگیری کسب و کار اینترنتی را دنبال نمایید.

با آموزش های اسکایرون کسب و کارتان را به سرعت رشد دهید

لوگو اسکایرون
ارسال توسط اسکایرون
لوگو اسکایرون

اسکایرون برای همه، اسکایرون راه توسعه

در صورتی که تازه کار هستید می توانید کسب و کار  خود را با اسکایرون ایجاد کنید و کسب درآمد از اینترنت را شروع نمایید و در صورتی که مدیر یک وب سایت هستید آن را با اسکایرون توسعه دهید

به ایده های خود زندگی ببخشید

مقالات مرتبط

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

2 دیدگاه

2 Comments
  1. حدیثه ابوترابی

    سلام
    مطلبتون جالب بود چون به صورت دسته بندی شده مطلب ارایه شده و به شکلی متفاوت و قابل فهم نگارش شده. لطفا در خصوص معنی و مفهوم و فلسفه نامگذاری گوگل و همچنین انواع موتورهای جستجو (عمومی و خصوصی) هم مطالبی بنویسید و توضیحاتی در موردشون ارایه کنید.
    ممنون

    Reply
    • اسکایرون

      سلام تشکر از ارسال دیدگاه و همچنین سوال خوبتون
      در خصوص موتورهای جستجو: به موتورهای جستجویی مثل گوگل، بینگ، یاهو و موارد مشابه که انواع کاربران برای جستجوی مسایل مختلف ازشون استفاده می کنن موتور جستجوی عمومی گفته می شه. بعضی پلتفرم ها هم که به دلیل کاربرد زیاد و همچنین در دست گرفتن بخش عمده ای از بازار به مرجع اون بخش از بازار تبدیل می شن رو می تونیم به نوعی موتور جستجوی خصوصی قلمداد کنیم. به عنوان مثال دیجی کالا یا دیوار و … دلیل اون هم اینه که عموما وقتی کاربری می خواد مثلا یک جنس مشخص رو بخره ابتدا به دیجی کالا مراجعه می کنه و پس از اون اگر به نتیجه دلخواهش دست پیدا نکرد به گوگل یا موارد مشابه مراجعه می کنه و در خصوص دیوار هم همینطوره. به اینگونه پلتفرم به دلیل این خصوصیت ها معمولا موتور جستجوهای خصوصی می گیم.
      اما فلفه نامگذاری گوگل: واژه گوگل از googol (به معنی 10 به توان 100 یا یک عدد یک و صد صفر جلو اون) گرفته شده. لری پیج و سرگئی برین در مقاله ای به این موضوع اشاره کردن و نوشتن “ما نام سیستم خود را Google انتخاب کردیم، زیرا این کلمه از کلمه googol مشتق شده و با هدف ما که ساخت موتور جستجویی بسیار بزرگ است همخوانی دارد” به عبارت دیگه گوگل قصد داره خدمات خود و گردش اطلاعات رو به اندازه این عدد گسترش بده

      Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Pin It on Pinterest

Shares
Share This